شهر باگان یا پاگان در کشور میانمار یکی از عجایب معماری دنیای باستان به حساب می آید. این شهر مساحتی در حدود ۲۵ کیلومتر مربع داشته و ۲۰۰۰ معبد را در خود جای داده است.

bagan-3

قدمت این شهر به ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ سال پیش باز می گردد. در این شهر معابد و آرامگاه های بی شماری وجود دارد که در برخی از آنها مجسمه ها و وسایلی از طلا و یا روکش طلا قرار داده شده است. این معابد به دستور اشراف آن زمان و به وسیله برده ها ساخته شده است.

در این شهر معابدی وجود دارند که نسبت به سایرین از شهرت بیشتری برخوردار هستند؛ مانند معبد پاگودا. این معبد مشهورترین آن هاست که ارتفاعی در حدود ۶ متر دارد. نکته مهم این معبد تخته سنگ بزرگی است که در بالای آن قرار گرفته و روکشی از طلا دارد. در افسانه ها آمده است که این تخته سنگ با موی بودا مهار شده است. تماشای غروب آفتاب در حالی که به نظر می رسد خورشید در پشت این صخره پنهان می شود، بسیار تماشایی بوده و یکی از پرطرفدارترین قسمت های بازدید برای ترویست ها بشمار می آید.

bagan-4

از دیگر معابد مهم می توان به آناندا، گاوداپالین، دایامانگی(بزرگترین معبد شهر)، شوسانداواست و … اشاره نمود.

بیشتر قسمت های شهر باگان در زلزله بزرگ سال ۱۹۷۵ به شدت آسیب دید ولی بسیاری از معابد آن جان سالم به در بردند و آسیب جدی ندیدند ولی چندی بعد تمام معابد آسیب دیده ترمیم شدند. معبد پاگودا در این حادثه آسیب دید و بخشی از آن ویران شد اما سنگ بالای آن هیچ آسیبی ندید و راز تعادل آن همچنان سر به مهر باقی ماند.

bagan-2