در مطالب قبلی از نقاط زیبا و بناهای قدیمی سایر کشورها صحبت کردیم. اما این بار می خواهم شما را با یکی از زیباترین باغ های ایران و جهان بیشتر آشنا کنم؛ باغ ارم.

eram-4

این باغ زیبا در شهر شیراز زیبا قرار گرفته است و البته تاریخ دقیقی از ساخت آن موجود نیست. این باغ در روزگار سلجوقیان و آل اینجوپا پاربرجا بوده است. این باغ دارای تنوع زیستی بالایی است و در واقع یک باغ گیاه شناسی به حساب می آید. این باغ هم اکنون در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. در این باغ امارت هایی به دستور سران این قشقایی و ناصرالدین قاجار ساخته شد.

eram-2

عمارت وسط، هسته مرکزی این باغ محسوب می‌شود. شیوه معماری عمارت این باغ به سبک زمان قاجاریه و به تقلید از سبک معماری زندیه است. این عمارت از نظر معماری، نقاشی، کاشی کاری و گچ بری از شاهکارهای معماری زمان قاجار است. این عمارت از سه طبقه با تزئینات زیبا ساخت شده است. از اتاق های پایین برای استراحت در روزهای گرم تابستان استفاده می شده است. طبقات فوقانی به تقلید از تخت جمشید دارای ستون هایی بلند می باشد.

وسعت باغ ارم به ۳ هکتار میرسد و از درختان سرو و مرکبات پوشانده شده است. در این باغ خبایانی از شرق به غرب کشیده شده است که در دو طرف آن درختان سروی کاشته شده اند. در این میان درخت سروی که به سروناز معروف است توجه همگان را به خود جلب می نماید. شایان ذکر ایت که این سرو در دیگر باغات شیراز دیده نمی شود.

eram-3

درصورتی که مایل به خواندن توضیحات بیشتری می باشد من به شما صفحه باغ ارم در ویکی پدیا را پیشنهاد می کنم.